מסע הקסם המסתורי, או הבריחה הגדולה


—–

14 בפברואר, 1982. הגיוס

בלילה הראשון ישנתי בבקו"ם, באוהל מצחין, ולמחרת העלו אותי על אוטובוס, להתחיל את הטירונות בבה"ד 4, בקירבת שכם. טירונות של חיל מודיעין

אני יודע, שיחסית לטירונות קרבית, המאמץ הפיזי היה כנראה קל יותר ממה שרבים מחברי עברו. אבל היה לי קשה. קשה מאד. הייתי נער רגיש ומופנם,לא חברותי, לא אהבתי את הצבא ,לא התחברתי עם אף אחד שם, בבסיס האפור והמכוער הזה, וכל החוויה הצבאית היתה לי שנואה. שנואה מאד. ידעתי שאין לי ברירה. דימיתי בעיני נפשי שאני נידון למאסר, או לגלות, במחנה עבודה. והיה קר. קר כל כך. קר כמו שרק חורף של שנות השמונים בהרי שכם יכול להיות. היה קרוב לאפס כל הזמן. והדובון, כשהרשו לנו ללבוש אותו, לא הספיק. והנורא מכל היו כפות הרגליים. הנעליים הצבאיות, לא הגנו דיין מפני הקור המקפיא, ביחוד מפני שהיו רטובות כל הזמן מהגשם הבלתי פוסק. כפות רגלי היו קפואות, חסרות תחושה, ימים שלמים. חשקתי שיניים, ומלמלתי לעצמי שוב ושוב, כמו מנטרה : "אפשר לחיות. אפשר לחיות. זה לא נורא כל כך. אפשר לחיות".

ברחתי לתוך העולמות מהספרים שאהבתי כנער. ביחוד קשרתי את החוויה שאני עובר לדמותו של ווינסטון סמית', מ-1984 של ג'ורג' אורוול, הנאלץ לשוות לפניו את הארשת המזויפת של "אופטימיות שקטה" בפני שליטיו, חס וחלילה לא להראות חולשה או חוסר שביעות רצון או טרוניה. אני זוכר את עצמי חושב עליו בשניה שבו האוטובוס נכנס לבסיס, כשהביאו אותנו אליו ביום הראשון, ועיני קלטו את השלט שהתנוסס בשדרה הראשית של הבסיס : "שדרות הניצחון"…

הצד הקשה שבטירונות שלי, למרות הקור, לא היה הצד הגופני. עמדתי בזה. ההשפלה הנפשית היא שהיתה לי קשה. המכי"ם והרס"רים מייד התבייתו עלי, כמו בראדאר. הייתי מגנט לטירטור והשפלות.  את שמי הרשמי, אלעזר, הם שיבשו שוב ושוב לאליעזר, במסדרים הבלתי נגמרים. ואני, בעקשנות, תיקנתי אותם, כאוחז בשריד קטן של כבודי ועצמיותי : "המפקד, זה לא אליעזר. זה אלעזר. המפקד". הם עטו על זה. זה הפך להם לבדיחה אכזרית. מאותו רגע לא נתנו לי שניה מנוחה. ביחוד היה שם מפקד כיתה אחד, אורי, (אורי הנאצי, קראתי לו כמובן בלבי), ששאב כנראה הנאה סאדיסטית, או מצא פיצוי על רגשות הנחיתות שלו, בהתעללות בילד האשכנזי העדין והמופנם מסביון, עם השם הבלתי אפשרי, שעוד מעז לתקן אותו. החיילים האחרים בפלוגה זרמו עם זה בהנאה. השיא היה,כשגילו לילה אחד שיש לי מחברת ציורים שאני מחביא מתחת למזרון, שבה רשמתי מילים ורישומים.

ברחתי אל תוך הגולגולת שלי. נסגרתי. עברתי כל יום כאוטומאט

אבל היה דבר אחד שלא יכולתי להשלים איתו. כל השנה שקדמה לגיוס, השנה של השמינית בתיכון, היה משהו אחד, יחיד ומיוחד, שהיה לי כמו טקס דתי. שישי, שלוש בצהרים, יואב קוטנר הגיש במשך כל שנת 1981 את הסידרה שלו על הביטלס, "מסע הקסם המסתורי". אני חושב שאין מילים שאוכל להשתמש בהם, שיביעו כמה השעה הזו בשבוע היתה חשובה לי. זה היה רוחני, עמוק, חשוב. חסידים המקשיבים לדרשת האדמו"ר שלהם, לא ידעו דבקות והתעמקות וחרדת קודש כמו שאני ידעתי כשהקשבתי ליואב.בלעתי כל מילה בצמא. הקלטתי כל תכנית על טייפ הקסטות הנייד, חרד להפסיד מילה או צליל.

ובסוף השבוע הראשון שלי בטירונות, קוטנר עמד לשדר את פרק הסיום. הפרק האחרון. הפרק שבו הביטלס התפרקו. הסוף. חזק חזק ונתחזק.

ואני, עם שאר הפלוגה, התבשרנו שזו לא השבת שלנו. שאר החיילים בפלוגה אפילו שמחו, כי עדיף לא לצאת שבת ראשונה, כדאי יותר לדחות את זה קצת, זה מחלק את הטירונות יותר חצי חציאבל אני הייתי באבל. במצוקה ממש

איך, איך אפסיד את הפרק האחרון? לא היה לי לא טרנזיסטור, ולא שום אמצעי אחר לשמוע את השידור. השלמתי עם ההשפלה היומית מהמכי"ם, הקור, המחסור בשינה, הניכור, אבל עם זה לא יכולתי להשלים. ורק דרך אחת היתה פתוחה בפני

"המפקד, אני חושב שאני חולה, המפקד", הרמתי את ידי ואמרתי במסדר הבוקר

"אליעזר בןעזר…", אורי סינן ברשעות, "תתיצב במרפאה, רוץ, יא חננה, נראה אם הם יתנו לך גימלים, אפ!"

התייצבתי במרפאה. ידעתי שאני לא חולה. היה שם כבר תור

"שב פה, תשים מדחום, נראה מה יש לך " אמר החובש המשועמם והטרוד, והושיב אותי עם המדחום הצבאי המיושן, זה עם גולת הכספית, ישבתי שם על כסא המתכת, אחד מעשרה או עשרים חיילים במרפאה. הצלחתי למצוא כסא בדיוק היכן שתיכננתי. לייד מנורת הקריאה המחוברת את הקיר. אף אחד לא שם לב אלי. ידעתי שיש לי בדיוק שתיים או שלוש דקות עד שהחובש יחזור להסתכל על המדחום שבפי. הוצאתי את המדחום מהפה, וקרבתי אותו לנורה הדולקת. הטמפרטורה זינקה לארבעים וחמש.זה היה הרבה יותר מדיבלב פועם החזרתי את המדחום לפה, והתפללתי שזה יצליח. שזה ירד טיפה, למספר שיראה אמין, אבל יזכה אותי בגימלים

"תביא, נראה מה יש לך" ציווה החובש כשחזר אחרי דקות ספורות.

הוצאתי את המדחום מהפה, והושטתי לו. המדחום הראה  ארבעים פסיק שש

"עוד אחד" הפטיר החובש, בלי להתרגש בכלל. "לך לחדר חולים, אתה שוכב במיטה הזו השבת".

זה לא היה בדיוק מה שתכננתי. רציתי לצאתהתחלתי לשאול שאלות את שאר שוכני המרפאה, והתברר לי פרט אחד שבו נאחזתי: במרפאה, בשישי-שבת, אין מסדרים. לא מקריאים שמות. לא מעמידים בשלשות. רופא יבוא רק בערב. יעזבו אותי לנפשי, קיומי לא יהיה תחת זכוכית מגדלת או ביקורת, לשמונה או תשע השעות הקרובות. רק שכב במיטה הזו, ואל תציק. זה כל מה שהחובש רצה.

הלכתי לטלפון הציבורי. טילפנתי לאבא. "אני חולה, אני במרפאה הזו. אף אחד לא יקרא לי או יצטרך אותי, עד הערב. בוא, בבקשה, קח אותי הביתה. רק לכמה שעות."

"אתה בטוח? מותר לך? לא תסתבך? "

"בוא. קח אותי. זה בסדר".

עד היום אני לא מאמין שהוא עשה זאת. הוא נסע מסביון, לשכם, הגיע לשער הבסיס, שם חיכיתי לו באיזור של המבקרים, במגרש החניה, ואמרתי לו "סע". הוא התניע, והחל ליסוע. לא שמו לב שברחתי. הוא הביא אותי הביתה, לאכול אוכל של אמא, להפשיר, ללבוש בגדים חמים ורכים, בגדים שלי

ואחרי האוכל, נכנסתי למיטה, מתחת לשמיכה שלי, עם הרדיו, ושמעתי את הפרק האחרון של "מסע הקסם המסתורי". והייתי מאושר, והייתי אני.

וכשנגמר השידור,אמרתי להורים: "תנו לי לישון שעה, ואז ניסע חזרה". וכך היה. בפעם השניה באותו יום, נסע אבא שלי מסביון לשכם, הביא אותי לבסיס, חיבק אותי, ויצא לדרך חזרה. כבר היה חשוך

אף אחד לא שם לב כשנכנסתי חזרה לבסיס. במרפאה הרופא בדיוק החל את הסיבוב שלו בין המיטות. "תמדוד חום שוב" הוא אמר. לא היה לי חום. "בטח סתם טעות, אתה בריא, תחזור לפלוגה שלך". 

חזרתי לצריף המוארך, למיטה הצבאית. כמו ווינסטון סמית'. ידעתי שאסור לפני להסגיר את רגשותי. הייתי אמור להעלות ארשת מאוכזבת ועניינית, של חייל שנמצא כשיר והוחזר לפלוגתו. אני חושב, שבמיטב יכולתי, הצלחתי להסתיר את האושר.


19 תגובות על “מסע הקסם המסתורי, או הבריחה הגדולה”

  1. איזה סיפור… מה לא עושים בשביל קצת ביטלס וקוטנר. כשאנשים אומרים "זה רק מוסיקה", צריך לספר להם את הסיפור הזה.

  2. איזה סיפור… מה לא עושים בשביל קצת ביטלס וקוטנר. כשאנשים אומרים "זה רק מוסיקה", צריך לספר להם את הסיפור הזה.

  3. לא חושב שילדינו יזכרו איזה תוכנית טלוזיה או רדיו שהשפיע עליהם בעוד 20 שנה. הופעות מוזיקליות כנראה כן.

  4. אני סיימתי את היסודי
    ולמזלי הצופים היו מתחילים רק אחרי קוטנר
    אני חושבת שאחד מאבני היסוד של הלמידה שלי על מוסיקה בכלל היתה מהלהקה הנהדרת הזאת
    ואז קוטנר היה בשבילי לפחות האלוהים של יום שישי
    הקטע שקוטנר יכול לחזור ולעשות דברים נפלאים
    אבל אין שום דבר באופק וחבל
    השבוע שמעתי את אייבי נתן בהקלטה ישנה
    אתם זוכרים שתמיד בשעת השקיעה היתה חצי דקה דומיה לזכר הקורבנות ואז היו שמים את ג'ון לנון
    גם אחרי עשרים וכמה שנה אני עדיין מזילה דמעות כשאני שומעת את ג'ון שר "דמיון" אכן פעם היו ימים טובים למוסיקה

  5. בטירונות שלי אני ברחתי אל "החייל האמיץ שוייק" ואל "מלכוד 22". את שני הספרים האלה קראתי לראשונה בזיקים, במהלך טירונות המודיעין שלי והם עזרו לי מאוד לשמור על השפיות ועל ההסתכלות הבריאה על החיים בבועה הצבאית.
    נראה לי ברור מאוד ששוייק היה חותם בשתי ידיים על ניצחון קטן כמו זה שלך פה. יופי של סיפור.

  6. תיארת את הכל כה טוב, נוגע, ריאליסטי, חזק שכמעט התחלתי לרעוד מהקור ומהניכור של הכל שם, מצמרר
    והחלון הזדמנויות הזה של הבית החם, וואהו, איך לא ראית ממטר והחלטת על הבריחה הגדולה קטנה הזו, כל הכבוד
    כעבור בדיוק חמש שנים אהיה אני בטירונות דומה ובאותו מקום, קר, כמו שרק בשנות השמונים היה…

  7. אני כבר שנים מחפש את הפרק על רינגו סטאר בסדרה המופלאה ההיא.

    http://webster.co.il/2007/03/23/385/

    אם יש פה מישהו שיש לו הקלטה, אשמח לקבל.

    אם לא הצלחתי להשיג אותו בשביל הבר-מצווה של הבן שלי, אולי אצליח לתת לו אותו לכבוד הגיוס.

  8. סיפור נהדר. כ"כ מכירה את התחושה הזו, גם בנות חוות את זה בטירונות.

    אהבתי במיוחד את זה: " קוטנר עמד לשדר את פרק הסיום. הפרק האחרון. הפרק שבו הביטלס התפרקו. הסוף. חזק חזק ונתחזק…." ממחיש כל כך טוב את הניסיון לשחזר את הבריחה לפינות הקטנות והמנחמות בחיים, שלפעמים הן פשוט איזו שעה של מוזיקה שעושה לך טוב.

  9. כל כך חבל לי שהיום אין שום תוכנית רדיו שאשנה עבורה את סדר היום כדי להספיק ולשמוע אותה בשקט. גם אצלי בגילאים הללו הרדיו היה חלק משמעותי מהחיים, והיום אני לעולם לא פותחת אותו. חבל שזה נעלם.

  10. בשבילי הטירונות הייתה אחד מנקודות השבירה בחיי.
    היה לי ממש קשה. וגם אני עשיתי טירונות מאוד קלה יחסית.

    אני לא שרדתי
    עזבתי את הצבא אחרי הטיורנות

  11. בשבילי הטירונות הייתה אחד מנקודות השבירה בחיי.
    היה לי ממש קשה. וגם אני עשיתי טירונות מאוד קלה יחסית.

    אני לא שרדתי
    עזבתי את הצבא אחרי הטיורנות

  12. לא רוצה לקלקל את הרומנטיקה.
    כל כך הרבה אנשים התגייסו, השתחררו, התגייסו השתחררו.

    כל כך הרבה סיפורים.
    לא כולם כתבו על זה בבלוג.

  13. סיפור נהדר, ועצוב וחזק. הצלחת להחזיר אותי לתהומות הצבא הפרטיים שלי, רק שאני הייתי בתקופה שאחרי הסדרה של קוטנר, כך שאפילו כזה לא היה לי להאחז.

    מישהו יודע אם יש ברשת הקלטות זמינות של "מסע הקסם המסתורי"?

  14. בפעם האחרונה בה מישהו דיבר אלי כאילו הוא מפקד, אני הגבתי לו כאילו אני טרוריסט.
    הסבר נוסף מיותר.

  15. הסדרה הזו היתה מופלאה. אני התענגתי על השידור החוזר שלה, בשנת 1987.
    לגבי הנסיבות: לו מפקד בצבא הגנה לישראל היה מנסה לעשות לי מה שעשה לך…
    בוא נאמר שזה הוא שלא היה שורד את אותה טירונות. וגם זה בלשון המעטה.
    יש כאלה שחושבים שברגע שיש להם מדים בצבע זית ודרגה מסויימת, הם אלוהים.
    מותר ואף רצוי להסביר להם שזה לא המצב, ואף להשתמש בכוח אם הם ינסו להשתמש בכוח… ואם יש לכם עורך דין טוב, אז לשסות אותו בצה"ל ממש כמו שמשסים כלב אכזרי בפורץ שחדר לבית.