״כולם טועים, חוץ ממני״, או: ההיבריס שבדתות


*היבריס: גאווה וגבהות־לב מוגזמים. חוסר ענווה. ביטחון מוגזם חסר בסיס בכוחו של אדם, שכלו, ויכולתו לעצב את גורלו.

ישנן כעשרים דתות עיקריות על פני כדור הארץ כיום. בתוכן יש כארבעת אלפים (!) זרמים וכתות. זהו מספר ענק. ואלו רק דתות שקימות היום, כלומר הן פעילות ויש להן מאמינים. סביר להניח, שלפחות עוד כמה אלפי דתות, אם לא עשרות אלפי, התקימו אי פעם בתולדות האנושות, ונכחדו.

ואני חושב לעצמי – מי שמצהיר על עצמו כמאמין, כאדם דתי, באחת מהדתות הללו,אחת בלבד, ובוחר בה על פני כל האחרות, בעיני אומר את הדברים הבאים:

  • הדת שלי, האחת, היא היחידה ״הנכונה״, כל שאר אלפי הדתות והכתות הן או טועות, או כופרות, או רשעות.
  • הדת שלי היא היחידה שבאמת ״מבינה״ איך לעשות את רצון האלוהים, איך ראוי לחיות, מה נכון לעשות בעיני אלוהים או האלים. כל השאר- לא באמת יודעות מה אלוהים רוצה, או הולכות במפגיע נגד אלוהים ה״אמיתי״.
  • מי שאינו שייך לדת שלי או הכת המסוימת שלי- לא יגיע לגן עדן/לא יקום עם תחית המתים/נשמתו אינה ״שווה״ כמו נשמתי/לא יגיע לנירוואנה-הארה-מלכות השמים.

״רק הדת שלי. אחת מכל אלפי הדתות״.

זה בעיני היבריס, ענק ומקומם. עיוורון מלא גאווה, התנשאות, עיוורון מרצון, ובמקרים רבים-גם גזעני ונותן הכשר לאלימות ודיכוי ורצח.

כי על מה מתבססות הטענות הללו? איך יכול מישהו לדעת, שדווקא הדת שלו היא ה״נכונה״? אם תשאל אדם מאמין, כמעט מכל דת, הוא ישלח אותך  למה שהוא קורא ״הוכחות״.אל כתבי הקודש של הדת שלו. ומיד יצטט מהם מה שהוא מחשיב כ״דברי האל״. אבל כמה שניות נוספות של חקירה, תמיד יגלו שבעצם…כולם מסכימים, שאת כתבי הקודש כתבו בני אדם. שליחים. נביאים.

״בני אדם שאלוהים הכתיב להם (״נתן להם השארה שמימית״) מה לכתוב״.  (ראה- משה, מוחמד, השליחים של ישו, ג׳וזף סמית).

אז הבוטום ליין הוא, בלשון בוטה:

אדם מאמין, מסתמך על זה ש:״אלוהים לא מדבר איתו ישירות, אבל אמרו לו, סיפרו לו, בני אדם אחרים,כביכול טובים ממנו, שאלוהים כן דיבר אליהם ישירות, והוא צריך לסמוך עליהם״.
ועל סמך המסר  הזה, מיד שניה או שלישית, מחליט אדם דתי שדת אחת, אחת ויחידה, היא הדרך והשאר הם שקר?

זה היבריס, המבוסס על אטימות מרצון, ועל תמימות סלקטיבית.

ודרך אגב, בעיני, מי שהוא אתאיסט אדוק, בטוח במליון אחוז, ושולל את קיומה של כל ישות על-טבעית,גם הוא חוטא בהיבריס.

כי האמת היא: שאנחנו לא יודעים. ואין לנו שום כלים לדעת. שאנחנו יצורים טפשים, מוגבלים, שיכולתם להבין באמת את היקום שבו הם חיים, ואת סיבותיו ומבנהו ומטרתו, היא פחותה מיכולתו של עכבר המעבדה להבין את מטרת הנסיון שבגללו הוא במבוך.

אז מה נשאר? אולי פשוט לנסות לתפוס מה שיותר גבינה.ולהודות שאין לנו מושג מהיכן היא באה. ולא להאמין לאף אחד שבטוח שהוא כן יודע.


2 תגובות על “״כולם טועים, חוץ ממני״, או: ההיבריס שבדתות”

  1. לדעתי אתה לוקח את זה לקיצוניות, כי מה שכתבת זו דעת המאמינים הקיצוניים, בכל דת. יש גם מאמינים בדת כזו או אחרת שיש בהם מספיק אמונה וסובלנות להכיר בכך שיש גם אמונות אחרות.
    הקיצוניות האתיאיסטית שלך היא בדיוק כמו הקיצוניות הדתית. העולם מלא גוונים של אפור….

  2. ברור שאנשים מאמינים יודעים על קיומן של דתות אחרות,הם רק רואים בהן דתות שיקריות.