סילחי לי, מאיה קזביאנקה


בשנת תשל"ט, 1979, הייתי בן 16, שחצן וציני, חשבתי שמאז שגיליתי את פינק פלויד וג'נסיס והביטלס שאני יודע הכל על מוזיקה.

כמו כל מדינת ישראל, צפיתי בפסטיבל הזמר, (ואולי זה היה קדם ארוויזיון, ואולי שניהם כאחד) מבניני האומה, בערוץ האחד שכולנו צפינו בו.

 

מתי שהוא הכריזו על השיר הבא, "היום אפשר לשיר", בביצוע מאיה קזביאנקה. השם לבדו היה בו מספיק לעורר על שפתי גיחוך. זה נשמע כמו בדיחה. והיא היתה כל כך שונה, ולא מתאימה ,ושרה בפאתוס ובקול גדול ובמבטא שלא ידעתי מהו אבל בטח לא נשמע כמו אריק איינשטיין או שלום חנוך, וזה היה נשמע לאוזני הצעירות, המורגלות בדגמים אנגלו-אמריקאיים של פופ, כל כך נלעג, ולבנטיני, כאילו היא איזו קריקטורה של פסטיבל סן-רמו שהוכלא עם משהו מהטלויזיה בערבית. צחקתי בלעג בקול רם.

 

לא הייתי היחיד. אם אני לא טועה ,היא קיבלה מקום אחרון או לפני אחרון.

 

אבל איזה הפסד. איזו דיווה אמיתית, איזה קול, איזה סיפור חיים מדהים שאף תסריטאי לא היה יכול להמציא.

 

תראו:

 

היא בעיני איזה שהוא סמל של מה שהיה יכול להיות אם מדינת ישראל לא היתה כל כך סגורה ומתכחשת להיותה מדינה הממוקמת בים התיכון, ולא על גדות הוולגה.  קזביאנקה ,יחד עם מייק בראנט, היא בלי ספק אחת הכוכבות הגדולות שאי פעם יצאו ממדינת ישראל, אבל מי שלא יחפש את שמה בגוגל אולי לעולם לא ידע זאת.

 

תחשבו איזה תרבות ישראלית, מקורית ,נהדרת, ברת-יצוא, יחודית רק לישראל היתה יכולה להיות אם למשל קזביאנקה היתה עושה אלבום עם ברי סחרוף. או אינפקטד משרום. או נגיד אם באלבום "סוף עונת התפוזים", באמצע סולו גיטרה של רוק מתקדם, פתאום מאיה קזביאנקה היתה נכנסת עם קולה הענק, והיה לנו פתאום איזה Great gig in the sky שהוא גם מרוקו וגם פריז וגם לונדון וגם כיכר דיזנגוף.

 

 


13 תגובות על “סילחי לי, מאיה קזביאנקה”

  1. הסיפור של מאיה הוא באמת בזבוז
    והחמצה גדולה
    אבל אני אומרת צריך להסתכל על הכוס המלאה
    ולהיות גאים במה שיש לנו כאן בארץ
    להיות כנה- סגנון השירה שלה הוא לא לטעמי
    אבל תודה על הסרטון
    הדבר היחיד שהעציב אותי זה לראות אותו הולכת באמצע הכביש בחיפה
    עם הראש למטה
    עם הרגשת החמצה ענקית

  2. אשה נהדרת, מיוחדת במינה, אין כמוהה,
    כל מי ששומע אותה מתפעל מקולה המיוחד. זמרת עם קול עולמי,
    למדה בקונסרבטוריום בפריז,לימודים קשים.
    כיום מלמדת פיתוח קול- מביאה תוצאות מהתלמידים

  3. איזה פיספוס לזמר הישראלי.. כזו כוכבת על, חבל מאוד שלא זכתה לכבוד הראוי בארץ (אבל עוד לא מאוחר…) ולא שמענו עליה במרוצת השנים, איזו יפהפהיה היתה ועם קול כה עמוק וחם, כל כך מיוחדת ומרשימה.

  4. יצא לי לשמוע ולאהוב את מיה עוד כשהייתה כוכבת ומתחרה בגאון מול דלידה. האמת שבשבילי שתיהן היו שוות. עד שיום אחד עשתה עליה, ועם ישראל לא ידע לפרגן לגדולה כמוה ושכח אותה! יצא לי לעשות עליה כתבה בשפה הצרפתית:

    http://vivi.ildiavolo.over-blog.com/article-32086989-6.html#anchorComment

    אם הקישור אינו פועל העתיקו והדביקו בדף חדש שווה כי תוכלו לשמוע אותה בגדולתה.
    בחיפושים אחרי חומר הודות לה נפלתי על מספר טלפון שלה. אני רוצה להגיד לכם שהכרתי אישה נפלאה וחביבה בתום השיחה ישר הזמינה אותי לבקרה בהזדמנות הראשונה, זו היא מיה קזביאנקה הגדולה אשר עדיין מופיעה פה ושם באירועים קטנים.

  5. הי שלום אני רואה שכמוני אתה מתעניין והתעניינת במיה קזבינקה. היום התבשרתי ע"י קולגה שפויל למען הכרת שיריה של מיה על הוצאת דיסק כפול.
    תרצה יותר פרטים וצילום הדיסק צור איתי קשר לפי כתובת המייל שמסרתי.
    ויקטור נתן בוחניק