היום שבו המוזיקה מתה


 

 

הכל קשור. במיוחד במוזיקה.

באדי הולי, חלוץ רוקנרול חמוש במשקפיים עבים, היה לנביא של דורו. בניגוד לאלביס, היפיפה ,המלך, הגדול מהחיים, באדי הולי היה לקוח היישר מהחיים. הוא נראה כמו בחור רגיל, כתב ושר את השירים שלו בעצמו, והנוער האמריקאי מצא בו פשטות כובשת שדיברה היישר אל ליבם.

 

הנה שיר  של הולי, שגם הביטלס אחרי כן אהבו וביצעו:

 

http://www.youtube.com/watch?v=GMezwtB1oCU&feature=related

http://www.blender.com/gallery_photos/PlaneCrash/buddy_holly.jpg

בפברואר 1959, היה באדי הולי בשיא הפופולריות שלו. הוא היה בעיצומו של מסע הופעות במערב התיכון, יחד עם שני כוכבים עולים אחרים: ריצ'י ואלנס, שהלהיט הענק שלו "לה באמבה" הזניק אותו למעמד דומה לזה של באדי הולי אצל הנוער האמריקאי ממוצא היספאני (עד היום לה באמבה נחשב ללהיט הרוקנרול הגדול ביותר בשפה הספרדית), ושדר הרדיופרפורמרזמר התיאטרלי והמצליח ג'י ריצ'ארדסון, שהתפרסם בשם הבמה "ביג בופר".

 

הנה קישור ל"לה במבה:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Coy8Hoa1DNw

 

 

Welcome to THE DAY THE MUSIC DIED. One moment, please.

בשלישי לפברואר 1959 התרסק המטוס הקטן שהטיס אותם באייווה. הארוע זיעזע את הנוער האמריקאי ,ונודע להבא בשם "היום שבו המוזיקה מתה".

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/HollyMonument.jpg

אות זיכרון שהוקם לשלושת המוזיקאים באתר ההתרסקות באיווה

דון מקלין, היה נער בן 14 ביום שבו המוזיקה מתה. את חוויותיו ורגשותיו מאותו יום מר ונמהר הוא יצק לתוך הלהיט הגדול ביותר שלו, 12 שנים אחרי ההתרסקות, בשנת 1971. “אמריקאן פיי" הוא שיר הלל ושיר קינה בעת ובעונה אחת לתרבות הפופולרית האמריקאית, ולמקום המיוחד שיש למוזיקה הפופולרית בתרבות של דורו.

http://energetic.files.wordpress.com/2007/11/american-pie-by-don-mclean.jpg

 

והנה השיר עצמו:

http://www.youtube.com/watch?v=eNdEu9s5qUU

השיר שהיה להיט ענק, והשיר המזוהה ביותר עם דון מקלין, הוא בלדה אפית רצופת סמלים ואיזכורים לשירים של באדי הולי, ואמני רוק אחרים בני תקופתו, משולבים באיקונים נוצריים

(האב הבן ורוח הקודש), וסמלים אמריקאים "מקודשים" לא פחות, כמו פאי התפוחים האמריקאי. השורה החוזרת בסוף כל פזמון מתארת את המתקהלים האבלים ביום שבו נודע דבר מותו של הולי ,שותים שיכר וויסקי ושרים :

“This Will be the day that I die”

שכמובן בפרוש מילולי, אומר" זה יהיה היום שבו אמות", אבל למעשה מהווה ציטוט ישיר מאחד הלהיטים הגדולים ביותר של הולי, That will be the day. אצל מקלין, האבל על הולי מתבטא בצורה החזקה ביותר על ידי ציטוט משיריו.

 

הנה השיר של הולי, השיר שגם היה הלהיט הראשון שלו:

 

http://www.youtube.com/watch?v=sG2ZAqtcOcs

 

אבל כאן לא נסגר המעגל.

ממש כשם שבאדי הולי היה להשראה לדון מקלין, ו"נתן" לו את הנושא ללהיטו הגדול ביותר, כך דון מקלין עצמו היה להשראה לאחרים

הזמרת לורי ליברמן, בת דורו של מקלין, נוכחה בהופעה שלו בשנת 1971, ונפעמה ממנו, במיוחד מהשיר אמריקן פאי, והצורה שבה לכד השיר את הרגשות הפרטיים של מקלין והפכו אותם לחוויה של דור שלם. היא חזרה נסערת מההופעה ,ותארה לשני ידידיה ,כותבי השירים נורמן גימבל וצ'רלס פוקס כיצר היא הרגישה שמקלין, בלי להכיר אותה ,”הרג אותה ברכות" עם השיר הזה.

גימבל ופוקס תירגמו את חוויותיה של ליברמן לשיר שכתבו מייד למחרת היום, בשם Killing Me Softly with His Song

ליברמן עצמה היתה הראשונה שהקליטה את השיר, אבל הוא הפך ללהיט ענק באמת שנתיים אחר כך בביצוע של רוברטה פלאק, ב1973, שבחרה אותו במיוחד בגלל ההזדהות שלה עם הרקע שהוביל לכתיבתו. בשנים מאוחרות יותר גם ביצעה פלאק את השיר על הבמה עם דון מקלין עצמו.

 

הנה הביצוע של פלאק:

http://www.youtube.com/watch?v=jwro22kU4N0&feature=related

http://images-eu.amazon.com/images/P/B000002I60.02.LZZZZZZZ.jpg 

בשנת 1996, בחרו הפוג'יס, עם הזמרת לורן היל, לחדש את השיר, וגם להם הוא הפך ללהיט ענק. לורן היל עצמה אמרה שרוברטה פלאק היא אחת הגיבורות שלה ,שנתנו לה השראה להיות מוזיקאית


13 תגובות על “היום שבו המוזיקה מתה”

  1. למרות הסברה הרווחת, הלכה למעשה לא כל יום לומדים משהו חדש.

    היום דווקא כן למדתי כמה דברים חדשים. היה מעניין. תודה.

  2. קודם למדתי על באדי הולי דברים שלא ידעתי
    אני אפתיע אותך ואגיד לך שאני דווקא אוהבת את הגירסה של מדונה לשיר אמריקן פאי
    והשיר לקוח מסרט שעשתה והם שרים את השיר מסביב קברו של חבר שמת מסמים קולות רקע הם של השחקן זמר לעת מצוא רופט אוורט המקסים
    ללא ספק הגירסה של רוברטה פלאק היה הביצוע הכי יפה לשיר Killing Me Softly with His Song
    ואני אשמח אם תמשיך לכתוב פוסטים כאלו על זמרים מוכרים שאנחנו לא יודעים עליהם הכל זה רק מעשיר את הידע המוסיקלי של כולנו
    שאפו רזי וחג שמח

  3. הטקסט שלו כל כך חזק, אני מכירה את המילים שלו וזוכרת אותן כבר שנים בעל-פה כי הן מתגלגלות בשלמות כמעט אבסולוטית, בלדה ארוכה וצורבת שגורמת לי להרגיש כאילו האוירה שם כ"כ ברורה ומוכרת, וזה למרות שכל זה רחוק ממני, גם ביוגרפית וגם גיאוגרפית. זה סיפור מדהים במקריות האכזרית שלו, ובסמליות שהשאיר אחריו.

    אני זוכרת שכשהייתי קטנה והתקליט הזה נקנה ע"י הורי והובא הביתה, אהבתי להסתכל על האגודל הזו על ציור האלמנטים מדגל ארה"ב. לקח כמה שנים וכמה שיעורי אנגלית עד שלמדתי גם לאהוב את מה שבתוך ה"קנקן"…

  4. באדי הולי נחשף למוזיקת רוק כשהיה בקונצרט של אלויס פרסלי. דון מק'לין, כאמור, הושפע מבאדי הולי, ואילו אלביס פרסלי סגר את המעגל כאשר הקליט גרסא לשירו של מקלין "and i love you so"

  5. הגירסא של דון מקלין קצת כבדה?
    את בטוחה שהקשבת לה בכלל?

    לגירסא של דון מקלין יש נשמה, הגירסא של מדונה, שכבודה במקומה מונח, לא מצליחה להוציא את הנשמה, זה כמו לקחת את השיר הזה ולא להבין מה הסיפור שעומד מאחוריו ולעשות לו "גירסא עדכנית" רק לשם הגירסא העדכנית.

  6. אויש, תנוחי.

    איך אפשר לקרוא "כבדה" לגירסא שנהיית קצבית ומתאימה פיקס למילים ולאוירה? (במיוחד מכיוון שאת המילים כתב מי שמבצע אותה, והוא מן הסתם יודע מה הוא רצה להביע)

  7. הביטלס ביצעו את Everyday?!
    אשמח לקישור.
    למיטב ידיעתי הם בצעו רק את words of love ואת That will be the day